Toimintakertomus vuodelta 2015

Sukuseura Hakola ry on toimintavuoden 2015 aikana pyrkinyt edistämään seuran tavoitteiden toteutumista, sukututkimuksen kehittämistä ja suvun jäsenten yhteyden syventämistä. Vuosi oli sukuseuran kolmaskymmenes (30.) toimintavuosi.

Vuosikokouspaikkana Päivölän opisto Valkeakosken Tarttilassa

Sukuseuran vuosikokous pidettiin lauantaina 13. kesäkuuta Valkeakosken Tarttilassa paikkana Päivölän opisto. Valkeakosken (entisen Sääksmäen) Tarttilassa asuu runsaasti sukumme jäseniä. Ennen sukukokousta oli mahdollista tutustua opiston rehtorin Asko Aulangon opastuksella Päivölän opiston tiloissa sijaitsevaan yksityiseen Mannerheim-kokoelmaan ja samalla Valkeakosken-Sääksmäen sotaveteraanien perinnehuoneeseen. Varsinainen sukukokous aloitettiin perinteisesti puheenjohtajan ja sihteerin suorittamalla sukuviirin nostolla. Sen jälkeen nautimme maittavan lounaan. Ennen vuosikokouksen alkua opiston rehtori Asko Aulanko kertoi opiston historiasta ja nykytilanteesta. Asko Aulanko on opiston rehtori (johtaja) jo kolmannessa polvessa. Lisäksi Akaan Seudun Sukututkijat ry:n puheenjohtaja Pekka Ahlfors kertoi yhdistyksestään sekä perustamastaan ja ylläpitämästään suositusta Facebook-ryhmästä ”Toijala -ollutta ja mennyttä”. Tämän jälkeen oli vuorossa sukuseuran sääntömääräinen vuosikokous. Vuosikokoukseen tai lounaalle osallistui kaikkiaan 55 sukuseuramme jäsentä ja seuralaista. Edesmennyt kunniapuheenjohtaja Jussi Carpén on lahjoittanut kiertoon sukuseuratyössä ansioituneelle vuosittain myönnettävän sukuseuran vaakunan. Sen on tehnyt edesmennyt sukuseuran puheenjohtaja ja kunniajäsen Antti Nikkilä. Vaakuna annettiin Raija Santti-Terholle. Lopuksi nautimme kakkukahvit.

Vuosikokouksen avasi sukuseuran puheenjohtaja Hannu Santti toivottaen sukuseuran jäsenet ja seuralaiset tervetulleiksi. Vuosikokouksessa johti puhetta perinteiseen tapaan Pertti Saleva ja sihteerinä toimi yhdistyksen sihteeri Kirsti Linna. Pöytäkirjan tarkastajina toimivat Meri-Tuuli Halkola ja Hannu Halkola. Sukuseuran talous on kunnossa. Viime tilikauden alijäämä oli 1.061,89 euroa. Hallituksen erovuorossa olevan jäsenen Raija Santti-Terhon tilalle valittiin Eero Lehtonen ja Esko Saarinen valittiin uudelleen.

Sukuseuran 30-vuotijuhla Katisten kartanossa Hämeenlinnassa

Sukuseuran 30-vuotisjuhla pidettiin lauantaina 17. lokakuuta varsin juhlavissa puitteissa Katisten kartanossa Hämeenlinnassa. Sukujuhla aloitettiin puheenjohtajan ja sihteerin suorittamalla sukuviirin nostolla. Sukujuhlan alussa puheenjohtaja Hannu Santti toivotti juhlavieraat tervetulleiksi, jonka jälkeen nautittiin tervetuliaismalja. Erittäin maittavan aterian jälkeen sukumme jäsen professori Matti Tarkka piti juhlaesitelmän aiheena sukumme juuret eli Hattulan Nihattulan kylän historia. Matti Tarkka omistaa nykyisin kotitilansa Hattulan Nihattulan naapurikylän Nummen kylän Hakion. Sukumme jäsen ja Hattulan kunnanhallituksen puheenjohtaja Kari Ventola esitti Hattulan kunnan tervehdyksen. Sukuseuran perustamisesta ja alkuvaiheista kertoi sukuseuran ensimmäinen puheenjohtaja Timo Sivula. Hänet huomioitiin juhlassa sukuseuran uutena kunniapuheenjohtajana. Lisäksi sukujuhlassa huomioitiin sukuseuran hallituksen jäsen Esko Saarinen, joka täytti syyskuussa 70 vuotta. Hän on tehnyt pitkään ansiokasta työtä sukuseuramme hyväksi. Lopuksi nautittiin maittavat kakkukahvit. Juhlan yhteydessä oli näytillä sukuumme kuuluvan Kupilan perheen keräämiä muinaisesineitä lähinnä Nihattulasta, mutta myös muualta Hämeestä. Kupila on Nihattulan kylän kantatiloja. Erinomaisesti onnistuneeseen ja juhlavissa puitteissa vietettyyn sukujuhlaan osallistuneita oli kaikkiaan noin 80.

Hallituksen puheenjohtajana toimi koko vuoden Hannu Santti ja varapuheenjohtajana Markku Hakkila sekä sihteerinä Kirsti Linna. Hallituksen ulkopuolisena rahastonhoitajana toimi Markku Pietilä. Muina hallituksen jäseninä toimivat Esko Saarinen, Marika Välläri, Eeva Välttilä, Paula Eerola ja Eero Lehtonen. Hallitus kokoontui kolme kertaa. Toiminnantarkastajina toimivat Ulla-Maija Kimmel ja Mikko Selin sekä varatoiminnantarkastajina Meri-Tuuli Halkola ja Eero Mäkelä.

Jäsenmaksunsa viime vuodelta maksaneitten jäsenten määrä oli 127. Sen lisäksi edellisen vuoden jäsenmaksun maksoi viime vuonna 25 jäsentä. Jäsenmaksu oli entinen eli 15 euroa.

Sukuseuramme jäsen Heli Saarinen on jatkanut edelleen tutkimustoimintaa. Eri sukuhaarojen ajantasaisista tiedoista on saatu edelleen aika niukalti palautetta. Tiedot ovat ehdottoman välttämättömiä sukututkimuksemme jatkamisessa. CD -versio vanhasta sukukirjasta on myytävien sukutuotteiden listalla. Muita myytäviä sukutuotteita ovat sukuviiri lipputankoon, pöytästandaari (-viiri), pinssi, adressit ja kynä. Sukuseuran kotisivujen vastuuhenkilönä on Marika Välläri ja Facebook- ryhmän vastuuhenkilönä on Eeva Välttilä. Sekä kotisivun kehittämistä että Facebook -ryhmän toimintaa pyritään edelleen aktivoimaan ja edistämään.

Sukuseuran Juuret -lehti ilmestyi vuonna 2015 kaksi kertaa. Juuret -lehtien ilmestymisessä Heli ja Esko Saarinen ovat tehneet ansiokasta työtä.