Toimintakertomus vuodelta 2016

Sukuseura Hakola ry on toimintavuoden 2016 aikana pyrkinyt edistämään seuran tavoitteiden toteutumista, sukututkimuksen kehittämistä ja suvun jäsenten yhteyden syventämistä. Vuosi oli sukuseuran kolmaskymmenesensimmäinen (31.) toimintavuosi.

Vuosikokouspaikkana Hattulan pirtti Hattulassa

Sukuseuran vuosikokous pidettiin lauantaina 11. kesäkuuta Hattulassa paikkana Hattula-seuran omistama Hattulan pirtti Hattulan vanhan kirkon vieressä. Hattulassa asuu runsaasti sukumme jäseniä, ovathan sukumme kantavanhemmat Anna ja Antti Hakola juuri Hattulasta kotoisin. Ennen sukukokousta oli mahdollista tutustua oppaan opastuksella keskiaikaiseen Hattulan vanhaan kirkkoon eli Pyhän Ristin kirkkoon. Kirkko on Hämeen vanhin kirkko ja sijaitsee Hurttalan kylässä. Varsinainen sukukokous aloitettiin perinteisesti puheenjohtajan ja sihteerin suorittamalla sukuviirin nostolla Hattulan pirtin lipputankoon. Sen jälkeen nautimme maittavan lounaan.  Ennen vuosikokouksen alkua filosofian tohtori Ilkka Teerijoki piti mielenkiintoisen esitelmän aiheesta Pitäjänmakasiinit, erityisesti Hattulan pitäjänmakasiini. Tämän jälkeen oli vuorossa sukuseuran sääntömääräinen vuosikokous. Vuosikokoukseen tai lounaalle osallistui kaikkiaan 49 sukuseuramme jäsentä ja seuralaista. Edesmennyt kunniapuheenjohtaja Jussi Carpén on lahjoittanut kiertoon sukuseuratyössä ansioituneelle vuosittain myönnettävän sukuseuran vaakunan. Sen on tehnyt edesmennyt sukuseuran puheenjohtaja ja kunniajäsen Antti Nikkilä. Vaakuna annettiin Mikko Selinille. Lopuksi nautimme kakkukahvit.

Vuosikokouksen avasi sukuseuran puheenjohtaja Hannu Santti toivottaen sukuseuran jäsenet ja seuralaiset tervetulleiksi. Vuosikokouksessa johti puhetta perinteiseen tapaan Pertti Saleva ja sihteerinä toimi yhdistyksen sihteeri Kirsti Linna. Pöytäkirjan tarkastajina toimivat Eero Lehtonen ja Ulla-Maija Kimmel. Sukuseuran talous on kunnossa. Viime tilikauden ylijäämä oli 528,30 euroa. Hallituksen erovuorossa olevat jäsenet Kirsti Linna ja Hannu Santti valittiin uudelleen.

Hallituksen puheenjohtajana toimi koko vuoden Hannu Santti ja varapuheenjohtajana Markku Hakkila sekä sihteerinä Kirsti Linna. Hallituksen ulkopuolisena rahastonhoitajana toimi alkuvuoden Markku Pietilä. Loppuvuoden rahastohoitajana toimi hallituksen jäsen Eeva Välttilä. Muina hallituksen jäseninä toimivat Esko Saarinen, Marika Välläri, Paula Eerola ja Eero Lehtonen. Hallitus kokoontui kaksi kertaa. Toiminnantarkastajina toimivat Ulla-Maija Kimmel ja Mikko Selin sekä varatoiminnantarkastajina Meri-Tuuli Halkola ja Eero Mäkelä.

Jäsenmaksunsa viime vuodelta maksaneitten jäsenten määrä oli 129. Jäsenmaksu oli entinen eli 15 euroa. Vapaaehtoisen lehtimaksun 5 eur maksoi 52 jäsentä.

Sukuseuramme jäsen Heli Saarinen on jatkanut edelleen tutkimustoimintaa. Eri sukuhaarojen ajantasaisista tiedoista on saatu edelleen aika niukalti palautetta. Tiedot ovat ehdottoman välttämättömiä sukututkimuk-semme jatkamisessa. CD -versio vanhasta sukukirjasta on myytävien sukutuotteiden listalla. Muita myytäviä sukutuotteita ovat sukuviiri lipputankoon, pöytästandaari (-viiri), pinssi, adressit ja kynä. Sukuseuran kotisivujen vastuuhenkilönä on Marika Välläri ja Facebook- ryhmän vastuuhenkilönä on Eeva Välttilä. Sekä kotisivun kehittämistä että Facebook -ryhmän toimintaa ja kehittämistä on jatkettu.

Sukuseuran Juuret -lehti ilmestyi vuonna 2016 kerran. Juuret -lehden ilmestymisessä Heli ja Esko Saarinen ovat tehneet ansiokasta työtä.