Toimintakertomus vuodelta 2017

Sukuseura Hakola ry on toimintavuoden 2017 aikana pyrkinyt edistämään seuran tavoitteiden toteutumista, sukututkimuksen kehittämistä ja suvun jäsenten yhteyden syventämistä. Vuosi oli sukuseuran kolmaskymmenestoinen (32.) toimintavuosi.

Vuosikokouspaikkana Mäkelän Lomatuvat Ruovedellä

Sukuseuran vuosikokous pidettiin lauantaina 10. kesäkuuta Ruovedellä paikkana Mäkelän Lomatuvat. Mäkelän tilan ja matkailuyrityksen pitäjät ovat sukuun kuuluvat Mikko ja Teija Lindell sekä heidän nuorin tyttärensä Tiina Lindell. Mikko ja Teija Lindell ostivat Mäkelän tilan vuonna 1981 ja ovat kehittäneet ja laajentaneet tilaa ja sen matkailuliiketoimintaa monipuolisesti. Vuodesta 2011 tilan ja matkailuyrityksen toiminnassa ja omistajana on ollut myös heidän tyttärensä Tiina Lindell. Ennen vuosikokouksen alkua Mäkelän tilan isäntä Mikko Lindell toivotti sukukokouksen osallistujat tervetulleiksi. Osallistujilla oli mahdollisuus tutustua Mäkelän tilaan ja sen matkailuliiketoimintaan Mikko Lindellin opastuksella. Varsinainen sukukokous aloitettiin perinteisesti puheenjohtajan ja sihteerin suorittamalla sukuviirin nostolla Mäkelän talon lipputankoon. Sen jälkeen nautimme maittavan lounaan. Ennen vuosikokousta Liisa Asikainen kertoi Ruoveden taiteilijoista. Tämän jälkeen oli vuorossa sukuseuran sääntömääräinen vuosikokous. Vuosikokoukseen tai lounaalle osallistui kaikkiaan 59 sukuseuramme jäsentä ja seuralaista. Edesmennyt kunniapuheenjohtaja Jussi Carpén on lahjoittanut kiertoon sukuseuratyössä ansioituneelle vuosittain myönnettävän sukuseuran vaakunan. Sen on tehnyt edesmennyt sukuseuran puheenjohtaja ja kunniajäsen Antti Nikkilä. Vaakunan saajana oli viime vuonna Ulla-Maija Kimmel, joka on toiminut pitkään toiminnatarkastajana. Lopuksi nautimme kakkukahvit, jonka lomassa Mikko Lindell kertoi Mäkelän Lomatupien tarinan. Sukukokouksen aikana kuulimme Mikko Lindellin esittämää musiikkia haitarilla. Myös yhteislaulu oli sukukokouksen ohjelmassa.

Vuosikokouksen avasi sukuseuran puheenjohtaja Hannu Santti toivottaen sukuseuran jäsenet ja seuralaiset tervetulleiksi. Vuosikokouksessa johti puhetta perinteiseen tapaan Pertti Saleva ja sihteerinä toimi sukuseuran sihteeri Kirsti Linna. Pöytäkirjan tarkastajina toimivat Olli-Matti Selin ja Markku Pietilä sekä ääntenlaskijoina Meri-Tuuli Halkola ja Hannu Halkola. Sukuseuran talous on kunnossa. Viime tilikauden alijäämä oli 177,90 euroa. Hallituksen erovuorossa olevat jäsenet Markku Hakkila ja Marika Välläri valittiin uudelleen.

Hallituksen puheenjohtajana toimi koko vuoden Hannu Santti ja varapuheenjohtajana Markku Hakkila sekä sihteerinä Kirsti Linna. Hallituksen rahastonhoitajana toimi Eeva Välttilä. Muina hallituksen jäseninä toimivat Esko Saarinen, Marika Välläri, Paula Eerola ja Eero Lehtonen. Hallitus kokoontui kaksi kertaa. Toiminnantarkastajina toimivat Ulla-Maija Kimmel ja Mikko Selin sekä varatoiminnantarkastajina Meri-Tuuli Halkola ja Eero Mäkelä.

Jäsenmaksunsa viime vuonna maksaneiden jäsenten määrä oli 119. Jäsenmaksu oli entinen eli 15 euroa. Vapaaehtoisen lehtimaksun 5 eur maksoi 52 jäsentä.

Sukuseuramme jäsen Heli Saarinen on jatkanut edelleen tutkimustoimintaa. Eri sukuhaarojen ajantasaisista tiedoista on saatu edelleen aika niukalti palautetta. Tiedot ovat ehdottoman välttämättömiä sukututkimuk-semme jatkamisessa. CD -versio vanhasta sukukirjasta on myytävien sukutuotteiden listalla. Muita myytäviä sukutuotteita ovat sukuviiri lipputankoon, pöytästandaari (-viiri), pinssi, adressit ja kynä. Sukuseuran kotisivujen vastuuhenkilönä on Marika Välläri ja Facebook- ryhmän vastuuhenkilönä on Eeva Välttilä. Sekä kotisivun kehittämistä että Facebook -ryhmän toimintaa ja kehittämistä on jatkettu.

Sukuseuran Juuret -lehti ilmestyi vuonna 2017 kerran. Juuret -lehden ilmestymisessä Heli ja Esko Saarinen ovat tehneet ansiokasta työtä.