Toimintakertomus vuodelta 2019

Sukuseura Hakola ry on toimintavuoden 2019 aikana pyrkinyt edistämään seuran tavoitteiden toteutumista, sukututkimuksen kehittämistä ja suvun jäsenten yhteyden syventämistä. Vuosi oli sukuseuran kolmaskymmenesneljäs (34.) toimintavuosi.

Vuosikokouspaikkana Vaihmalan Hovi Lempäälässä

Sukuseuran vuosikokous pidettiin lauantaina 8. kesäkuuta Lempäälässä paikkana Vaihmalan Hovi. Ennen sukukokousta osallistujilla oli mahdollisuus tutustua Metsäkansan kirkkoon Pohjois-Sääksmäellä eläkkeellä olevan Sääksmäen kirkkoherran rovasti Kari Kauhasen opastuksella. Varsinainen sukukokous aloitettiin perinteisesti puheenjohtajan ja sihteerin suorittamalla sukuviirin nostolla Vaihmalan Hovin lipputankoon. Sen jälkeen nautimme maittavan lounaan. Tämän jälkeen oli vuorossa sukuseuran sääntömääräinen vuosikokous. Vuosikokoukseen tai lounaalle osallistui kaikkiaan 65 sukuseuramme jäsentä ja seuralaista. Edesmennyt kunniapuheenjohtaja Jussi Carpén on lahjoittanut kiertoon sukuseuratyössä ansioituneelle vuosittain myönnettävän sukuseuran vaakunan. Sen on tehnyt edesmennyt sukuseuran puheenjohtaja ja kunniajäsen Antti Nikkilä. Vaakunan saajana oli viime vuonna Esko Saarinen, joka on tehnyt varsin pitkään ansiokasta työtä sukuseuran Juuret-lehden parissa ja jäsenrekisterin ylläpidossa.

Vuosikokouksen avasi sukuseuran puheenjohtaja Hannu Santti toivottaen sukuseuran jäsenet ja seuralaiset tervetulleiksi. Vuosikokouksessa johti puhetta perinteiseen tapaan nyt jo edesmennyt Pertti Saleva ja sihteerinä toimi sukuseuran sihteeri Kirsti Linna. Pöytäkirjan tarkastajina toimivat Kaija Rupponen ja Timo Kinnari sekä ääntenlaskijoina Meri-Tuuli Halkola ja Hannu Halkola. Sukuseuran talous on kunnossa. Viime tilikauden alijäämä oli 457,23 euroa. Hallituksen erovuorossa olevat jäsenet Esko Saarinen ja Eero Lehtonen valittiin uudelleen.

Hallitus esitti toimintasuunnitelmassa ja talousarviossa vuodelle 2020 jäsenmaksuksi 15 euroa ja vapaaehtoiseksi lehtimaksuksi 5 euroa. Hallituksen ehdotus sai vuosikokouksessa vastaehdotuksen, joka oli jäsenmaksu 20 euroa. Tehty vastaehdotus voitti äänestyksessä äänin 17- 10. Vuosikokouksen päätökseksi jäsenmaksuksi tuli siten 20 euroa vuodesta 2020 alkaen.

Sukukokouksen jälkeen oli esitelmä aiheesta Geneettinen sukututkimus - uusi työkalu sukututkimuksessa - juuresi näkyvät. Esityksen pitivät yhteisesti Ilpo Kultaranta, Esko ja Heli Saarinen, Eeva Välttilä sekä Esko Karisalmi. Sukukokouksen osallistujamäärä oli ennakkoilmoittautuneiden määrää selvästi suurempi. Osittain tästä sekä tilasta johtuen kuuluvuus ja näkyvyyskin olivat sekä kokouksessa että esitelmätilaisuudessa puutteellisia. Lisäksi kokouspaikan mikrofoonia ei saatu toimimaan.

Tilaisuuden aikana esiintyi Teija Vierikko säestäen itseään kitaralla.

Sukukokous päätettiin kakkukahviin.

Hallituksen puheenjohtajana toimi koko vuoden Hannu Santti ja varapuheenjohtajana Olli-Matti Selin sekä sihteerinä Kirsti Linna. Hallituksen rahastonhoitajana toimi Eeva Välttilä. Muina hallituksen jäseninä toimivat Esko Saarinen, Marika Välläri, Paula Eerola ja Eero Lehtonen. Hallitus kokoontui kaksi kertaa. Toiminnantarkastajina toimivat Mikko Selin ja Markku Pietilä sekä varatoiminnantarkastajina Meri-Tuuli Halkola ja Hannu Halkola. Viime vuonna aloitti uutena kirjanpitäjänä AKM Tili-isännät Ay Somerolta vastuullisena kirjanpitäjänä Virpi Pohjanranta.

Jäsenmaksunsa viime vuonna maksaneiden jäsenten määrä oli 132. Jäsenmaksu oli entinen eli 15 euroa. Vapaaehtoisen lehtimaksun 5 euroa maksoi 48 jäsentä. Vuosikokouksen päätöksen mukaisesti jäsenmaksu ja vapaaehtoinen lehtimaksu yhteismäärältään 20 euroa yhdistettiin vuodesta 2020 alkaen.

Sukututkimuksen vastuuhenkilönä on ollut lähinnä Heli Saarinen. Eri sukuhaarojen ajantasaisista tiedoista on saatu edelleen varsin niukalti palautetta. Tiedot ovat ehdottoman välttämättömiä sukututkimuksemme jatkamisessa. CD -versio vanhasta sukukirjasta on myytävien sukutuotteiden listalla. Muita myytäviä sukutuotteita ovat sukuviiri lipputankoon, pöytästandaari (-viiri), pinssi ja adressit sekä uusina tuotteina servietit kahta eri kokoa ja sukuvaakuna tarra-arkit. Sukuseuran kotisivujen vastuuhenkilönä on ollut Marika Välläri ja Facebook- ryhmän vastuuhenkilönä on ollut Eeva Välttilä. Sekä kotisivun kehittämistä että Facebook -ryhmän toimintaa ja kehittämistä on jatkettu. Facebook-ryhmään kuului vuoden 2019 lopussa 123 jäsentä.

Sukuseuran Juuret -lehti ilmestyi vuonna 2019 kerran. Juuret -lehden ilmestymisessä Heli ja Esko Saarinen ovat tehneet ansiokasta työtä.