Toimintakertomus vuodelta 2020

Sukuseura Hakola ry on toimintavuoden 2020 aikana pyrkinyt edistämään seuran tavoitteiden toteutumista, sukututkimuksen kehittämistä ja suvun jäsenten yhteyden syventämistä. Vuosi oli sukuseuran kolmaskymmenesviides (35.) toimintavuosi.

Vuosikokouspaikkana Ritvalan Nuosisoseuran talo Valkeakoskella
Sukuseuran vuosikokous pidettiin lauantaina 12. syyskuuta Valkeakoskella paikkana Ritvalan Nuorisoseurantalo Ritvalassa entisessä Sääksmäen kunnassa. Vuonna 1919 valmistunut talo on nykyisin vuonna 2019 valmistuneen perusteellisen kunnostustyön jälkeen erinomaisessa kunnossa. Sukuseuran vuosikokouksen ajankohta oli pandemiasta (Covid-19) johtuen poikkeuksellinen, mutta kuitenkin sukuseuran sääntöjen mukainen. Sukuseuran vuosikokouksessa pyrittiin ottamaan korona-ajan rajoitukset ja tilanne huomioon. Olosuhteet olivat pandemia-ajan rauhallisesta vaiheesta johtuen kutakuinkin normaalit. Tila olisi mahdollistanut normaaliolosuhteissa jopa 150 ruokailijaa, joten tila oli varsin väljä 30 osallistujalle. Myös käsidesi oli käytössä. Maskeja emme siinä vaiheessa vielä käyttäneet. Jälkeenpäin ilmeni, että sukukokous oli onnistunut myös pandemia huomioiden.

Ennen sukukokousta osallistujilla oli mahdollisuus tutustua Sääksmäen kirkkoon ja hautausmaahan Heikki Heinon asiantuntevalla ja mielenkiintoisella opastuksella. Hautausmaakierroksen aikana sukuseuran puheenjohtaja laski kukkakimpun sukuseuran edellisen puheenjohtajan ja kunniajäsenen Antti Nikkilän haudalle. Erityiskohteena Sääksmäen hautausmaalla oli sankarihauta. Sankarihaudan muistomerkki liittyy kiinteästi sukumme historiaan. Muistomerkin on tehnyt sukumme jäsen kuvaveistäjä Aukusti Veuro Sääksmäen Tarttilasta vuonna 1951. Muistomerkin äidin ja lapsen malleina ovat olleet sukuseuramme puheenjohtaja Hannu Santti ja hänen tätinsä Marjatta Santti. Myös sankarihaudalle sukuseuran puheenjohtaja laski kukkakimpun.

Varsinainen sukukokous aloitettiin perinteisesti puheenjohtajan ja sihteerin suorittamalla sukuviirin nostolla Ritvalan Nuorisoseuran talon lipputankoon. Nuorisotalon ja ruuan esittelyn jälkeen nautimme maittavan lounaan. Tämän jälkeen oli vuorossa sukuseuran sääntömääräinen vuosikokous. Vuosikokoukseen ja lounaalle osallistui kaikkiaan 30 sukuseuramme jäsentä ja seuralaista. Edesmennyt kunniapuheenjohtaja Jussi Carpén on lahjoittanut kiertoon sukuseuratyössä ansioituneelle vuosittain myönnettävän sukuseuran vaakunan. Sen on tehnyt edesmennyt sukuseuran puheenjohtaja ja kunniajäsen Antti Nikkilä. Vaakunan saajana oli viime vuonna Eeva Välttilä, joka on toiminut viime vuodet sukuseuran rahastonhoitajana ja hallituksen jäsenenä.

Vuosikokouksen avasi sukuseuran puheenjohtaja Hannu Santti toivottaen sukuseuran jäsenet ja seuralaiset tervetulleiksi. Vuosikokouksessa johti puhetta sukuseuran kunniajäsen Matti Tarkka ja sihteerinä toimi sukuseuran sihteeri Kirsti Linna. Pöytäkirjan tarkastajina toimivat Markku Pietilä ja Eero Lehtonen sekä ääntenlaskijoina Markku Pietilä ja Eero Lehtonen. Sukuseuran talous on kunnossa. Viime tilikauden ylijäämä oli 363,23 euroa. Hallituksen erovuorossa olevien jäsenten Hannu Santin ja Kirsti Linnan tilalle valittiin Paula Pastell ja Jaakko Välttilä. Toiminnantarkastajiksi vuodelle 2021 valittiin Markku Pietilä ja Markku Hakkila. Varatoiminnantarkastajiksi valittiin Meri-Tuuli Halkola ja Hannu Halkola.

Vuosikokouksen jälkeen puheenjohtaja Hannu Santti piti kiitospuheen pitkäaikaiselle sihteerille Kirsti Linnalle ja varapuheenjohtaja Olli-Matti Selin piti kiitospuheen pitkäaikaiselle puheenjohtajalle Hannu Santille. Molemmat myös kukitettiin. Hannu Santti on ollut hallituksessa kolme nelivuotiskautta, vuoden varapuheenjohtajana ja 11 vuotta puheenjohtajana. Kirsti Linna on ollut 20 vuotta hallituksessa, josta 16 vuotta sihteerinä(?). Sukukokous päätettiin kakkukahviin.

Hallituksen puheenjohtajana toimi vuosikokoukseen asti Hannu Santti ja varapuheenjohtajana koko vuoden Olli-Matti Selin sekä sihteerinä vuosikokoukseen asti Kirsti Linna. Rahastonhoitajana toimi koko vuoden Eeva Välttilä. Muina hallituksen jäseninä toimivat Esko Saarinen, Marika Välläri, Paula Eerola ja Eero Lehtonen. Hallitus kokoontui kaksi kertaa. Toiminnantarkastajina toimivat Mikko Selin ja Markku Pietilä sekä varatoiminnantarkastajina Meri-Tuuli Halkola ja Hannu Halkola. Kirjanpitäjänä toimi AKM Tili-isännät Ay Somerolta vastuullisena kirjanpitäjänä Virpi Pohjanranta.

Jäsenmaksunsa viime vuonna maksaneiden jäsenten määrä oli 100. Ylimääräisen lehtimaksun maksaneita oli 37. Jäsenmaksu oli 20 euroa. Vuoden 2019 vuosikokouksen päätöksen mukaisesti jäsenmaksu 15 euroa ja vapaaehtoinen lehtimaksu 5 euroa, yhteismäärältään 20 euroa, yhdistettiin vuodesta 2020 alkaen.
Jäsenrekisterissä oli vuoden lopussa 126 henkilöä.

Sukututkimuksen vastuuhenkilönä on ollut lähinnä Heli Saarinen. Eri sukuhaarojen ajantasaisista tiedoista on saatu edelleen varsin niukalti palautetta. Tiedot ovat ehdottoman välttämättömiä sukututkimuksemme jatkamisessa. CD -versio vanhasta sukukirjasta on myytävien sukutuotteiden listalla. Muita myytäviä sukutuotteita ovat sukuviiri lipputankoon, pöytästandaari (-viiri), pinssi ja adressit sekä uusina tuotteina servietit kahta eri kokoa ja sukuvaakuna tarra-arkit. Sukuseuran kotisivujen vastuuhenkilönä on ollut Marika Välläri ja Facebook- ryhmän vastuuhenkilönä on ollut Eeva Välttilä. Sekä kotisivun kehittämistä että Facebook -ryhmän toimintaa ja kehittämistä on jatkettu. Facebook-ryhmään kuului vuoden 2020 lopussa 18 jäsentä.
Sukuseuran Juuret -lehti ilmestyi vuonna 2020 kerran. Juuret -lehden ilmestymisessä Heli ja Esko Saarinen ovat tehneet ansiokasta työtä.