Toimintakertomus vuodelta 2021

Sukuseura Hakola ry on toimintavuoden 2021 aikana pyrkinyt edistämään seuran tavoitteiden toteutumista, sukututkimuksen kehittämistä ja suvun jäsenten yhteyden syventämistä. Vuosi oli sukuseuran kolmaskymmenesviides (36.) toimintavuosi.

Vuosikokouspaikkana oli Postimuseo, museokeskus Vapriikki
Sukuseuran vuosikokous pidettiin lauantaina 11. syyskuuta sukuseuran perustamiskaupungissa Tampereella Postimuseossa. Sukuseuran vuosikokouksen ajankohta oli pandemiasta (Covid-19) johtuen poikkeuksellinen, mutta kuitenkin sukuseuran sääntöjen mukainen. Sukuseuran vuosikokouksessa pyrittiin ottamaan korona-ajan rajoitukset ja tilanne huomioon. Olosuhteet olivat pandemia-ajan rauhallisesta vaiheesta johtuen kutakuinkin normaalit. Myös käsidesi oli käytössä. Ennen sukukokousta osallistujille oli mahdollisuus tutustua Postimuseon näyttelyyn tietopalvelupäällikkö Mikko Nykäsen johdottamana.

Varsinainen sukukokous aloitettiin perinteisesti puheenjohtajan ja sihteerin suorittamalla sukuviirin nostolla Vapriikin lipputankoon. Lipunnoston jälkeen nautimme maittavan lounaan. Postimuseon tietopalvelupäällikkö esitteli digitaalisia väyliä, joita kautta digitoidut arkistot voivat edistää sukututkimusta. Tämän jälkeen oli vuorossa sukuseuran sääntömääräinen vuosikokous. Vuosikokoukseen ja lounaalle osallistui kaikkiaan ?? sukuseuramme jäsentä ja seuralaista. Edesmennyt kunniapuheenjohtaja Jussi Carpén on lahjoittanut kiertoon sukuseuratyössä ansioituneelle vuosittain myönnettävän sukuseuran vaakunan. Sen on tehnyt edesmennyt sukuseuran puheenjohtaja ja kunniajäsen Antti Nikkilä. Vaakunan saajana oli viime vuonna Hannu Santti, joka toimi sukuseuran puheenjohtajana 11 vuotta.

Vuosikokouksen avasi sukuseuran hallituksen puheenjohtaja Olli Selin toivottaen sukuseuran jäsenet ja seuralaiset tervetulleiksi. Vuosikokouksessa johti puhetta sukuseuran Hannu Santti ja sihteerinä toimi sukuseuran sihteeri Marika Välläri. Pöytäkirjan tarkastajina toimivat Markku Pietilä ja Eero Lehtonen sekä ääntenlaskijoina Markku Pietilä ja Eero Lehtonen. Sukuseuran talous on kunnossa. Viime tilikauden ylijäämä oli 270,61 euroa. Hallituksen erovuorossa jäsenet Olli Selin ja Marika Välläri jatkoivat sukuseuran hallituksessa. Toiminnantarkastajiksi vuodelle 2022 valittiin Markku Pietilä ja Markku Hakkila. Varatoiminnantarkastajiksi valittiin Meri-Tuuli Halkola ja Hannu Halkola.

Sukukokous päätettiin kahvitarjoiluun.

Hallituksen puheenjohtajana toimi Olli Selin ja varapuheenjohtajana koko vuoden Eero Lehtonen ja sihteerinä Marika Välläri. Rahastonhoitajana toimi koko vuoden Eeva Välttilä. Muina hallituksen jäseninä toimivat Esko Saarinen, Marika Välläri, Paula Eerola, Paula Pastell ja Eero Lehtonen. Hallitus kokoontui viisi kertaa etänä. Toiminnantarkastajina toimivat Markku Pietilä ja Markku Hakkila sekä varatoiminnantarkastajina Meri-Tuuli Halkola ja Hannu Halkola. Kirjanpitäjänä toimi AKM Tili-isännät Ay Somerolta vastuullisena kirjanpitäjänä Virpi Pohjanranta.

Jäsenmaksunsa viime vuonna maksaneiden jäsenten määrä oli 77. Jäsenmaksu oli 20 euroa. Vuoden 2019 vuosikokouksen päätöksen mukaisesti jäsenmaksu 20 euroa vuodesta 2020 alkaen. Jäsenrekisterissä oli vuoden lopussa 129 henkilöä.

Sukututkimuksen vastuuhenkilönä on ollut lähinnä Heli Saarinen. Eri sukuhaarojen ajantasaisista tiedoista on saatu edelleen varsin niukalti palautetta. Tiedot ovat ehdottoman välttämättömiä sukututkimuksemme jatkamisessa. CD -versio vanhasta sukukirjasta on myytävien sukutuotteiden listalla. Muita myytäviä sukutuotteita ovat sukuviiri lipputankoon, pöytästandaari (-viiri), pinssi ja adressit sekä uusina tuotteina servietit kahta eri kokoa ja sukuvaakuna tarra-arkit. Eri tuotteita tilattiin lisää. Sukuseuran kotisivujen vastuuhenkilönä on ollut Marika Välläri ja Facebook- ryhmän vastuuhenkilönä on ollut Jaakko Välttilä. Sekä kotisivun kehittämistä että Facebook -ryhmän toimintaa ja kehittämistä on jatkettu. Facebook-ryhmään kuului vuoden 2021 lopussa 143 jäsentä.

Sukuseuran Juuret -lehti ilmestyi vuonna 2021 kerran. Juuret -lehden ilmestymisessä Heli ja Esko Saarinen ovat tehneet ansiokasta työtä.